Tweet | Tarih: 02-02-2017 10:06 |
Ünlü sanatçı Victor Vasarely’nin geniş çaplı bir retrospektif sergisi, 1 Şubat 2017 tarihinde, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi’nde sanatseverlerle buluştu…
Serginin an asponsorluğunu, İzmir kökenli Arkas Holding yaptı…
Çağdaş sanatın en önemli temsilcilerinden biri olarak kabul edilen Victor Vasarely özellikle Op Art olarak bilinen modern sanat akımının kurucusu olarak, hem Avrupa’da hem de Amerika’da çok ünlü bir isim olarak karşımıza çıkıyor…
Arkas Holding Yönetim Kurulu Başkanı Lucien Arkas’ın girişimleriyle, uluslararası sanat kurumlarının işbirliğiyle gerçekleştirilen bu sergi, çağdaş sanata kattıkları ve Op Art akımının kurucusu olmasının yanı sıra, kurduğu müzeleriyle de adından söz ettiren Victor Vasarely’yi Türkiye’deki sanatseverlere daha yakından tanıtmayı hedefliyor. Sanatçının hayranlık uyandıran çalışmalarının sunulacağı serginin küratörü, sanatçının torunu ve aynı zamanda Vasarely Vakfı’nın direktörü olan Pierre Vasarely.
Sergiye yakışmayacak detaylar
Öte yanan, sanatçı Victor Vasarely’nin retrospektif sergisinin açılışı; bir kültür-sanat etkinliğine, hele de Mimar Sinan Üniversitesi gibi sanatsal hoşgörünün en üst seviyede yaşanmasının öngörüldüğü bir akademik mekana yakışmayacak bir ilginçliğe de ev sahipliği yaptı…
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi’ne gelen birçok akademisyen ve sanatsever; Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi Özel Güvenlik Ekibi’nin mukavemeti, saygısızlığı ve horlamasıyla karşılaştı.
Sergiye davetli birçok kişi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Tophane-i Amire Kültür ve Sanat Merkezi Özel Güvenlik Ekipleri’nce, kelimenin tam manasıyla itilip kakılarak sergiye alınmazken; uzun uğraşlar sonucu sergi alanına giren birçok sanatsever ve akademisyen de, bir sanat merkezi değil de, bir batakhane kapısındaki fedai edası ile kaba bir üslupla hareket eden bir güvenlik ekibinin, zorla dışarı çıkarma eylemine maruz kaldı…
Bu çirkin eylemin sebebini soran sanatseverlere güvenlik ekibinin verdiği yanıt ise, ‘Bana üniversiteden bu emredildi’ olurken, üniversiteden görüştüğmüz üst düzey yetkililer, üniversitenin böyle bir emir vermediğini dile getirdi.
Yaşanan bu çirkin olaya, İstanbul Sanat Birilği, Akademisyenler Platformu ve Türkiye Kültür ve Sanat Geliştirme Konsorsiyumu başta olmak üzere birçok sivil toplum kuruluşundan kınama tepkisi geldi.
Victor Vasarely Retrospektifi sergisi, sanatçının farklı sanat dönemlerine ait elliden fazla resim, heykel, tasarım ve duvar halısı çalışmalarından oluşuyor. Bu kapsamlı sergi, Güney Fransa’daki Aix en Provence kentinde bulunan Victor Vasarely Vakfı, Peç, Victor Vasarely Müzesi, Budapeşte Güzel Sanatlar Müzesi, Renault Kurumsal Koleksiyonu ve Arkas Holding Koleksiyonu katkılarıyla gerçekleştiriliyor. Serginin bir başka özelliği de Arkas Koleksiyonu’nda bulunan 13 adet büyük boyutlu çalışmanın da ilk defa sergileniyor olması. Bu eserler İstanbul’da sergilendikten sonra İzmir’de de sanatseverlerle buluşturuyor…
Victor Vasarely 1906 yılında Macaristan’ın Pécs (Peç) şehrinde doğdu. 1929’de Budapeşte’de Bauhaus etkisinde eğitim veren Mühely Akademisi’nde eğitim aldı. 1930 yılında eşi Claire Spinner ile Paris’e göç eden sanatçı grafik tasarımcısı olarak çalıştı. 1944 yılında, Denise René’nin galerisinde açılan ilk kişisel sergisiyle Paris’in saygın sanat ortamına girdi. Vasarely burada geometrik kökenli soyut resimleriyle kısa zamanda büyük ilgi çekti. 1955 yılında Sarı Manifesto’yu yayınlayan sanatçı, Avrupa’da hızla yayılacak olan Op Art akımın kuruculuğunu üstlenerek ardı ardına önemli çalışmalar gerçekleştirdi. Op Art, pozitif ve negatif formların birbiriyle farklı bir biçimlendirme metoduyla ilişkiye girip, tuval yüzeyinde hareket olgusunu ortaya çıkartan bir akımdır. Vasarely, izleyicileri daha ilk bakışta etkisi altına alan ve göz yanılsamalarıyla ilgi çeken bu akımın öncüsü olan bir dünya sanatçısı olarak değerlendiriliyor. Çünkü Vasarely’nin deneysel çalışmaları, 20. yüzyıl sanatında, Pop Art’tan Minimal Art’a uzanan bir çizgide, ardıllarını etkileyen derin izler bırakmıştır.
Vasarely’nin İstanbul’daki retrospektif sergisinde sanatseverler, sanatçıya uluslararası bir tanınmışlık kazandıran 1950 ve 1960 yıllarına ait ikonik çalışmalarının yanı sıra, onun sanat hayatında önemli bir yeri olan afiş ve üç boyutlu çalışmalarını, duvar halılarını ve mimari tasarımlarını da görme şansını bulacaklar.
İSTANBUL SANAT DERGİSİ